Anmeldelse | Destiny 2: Lightfall

Når man hører titlen ”Destiny 2”, kan folk måske tænke: ”Destiny…? Det der Halo rip-off? Er der virkelig nogen der stadig spiller det?” Og svaret er ja!

Så er den næste udvidelse til Destiny 2 endelig klar.

Når man hører titlen ”Destiny 2”, kan folk måske tænke: ”Destiny…? Det der Halo rip-off? Er der virkelig nogen der stadig spiller det?” Og svaret er ja! For selvom Destiny 2 udkom i 2017, så er der faktisk en rimelig stor og dedikeret aktiv spillerbase, der stadig spiller Destiny 2.

Faktisk er spillernes forhold til udviklerne af Destiny 2, Bungie, kun blevet bedre med tiden. For til deres egen fordel, er Bungie blevet mere og mere optagede af, hvad spillerne har af feedback.

Nu er det blevet tid til endnu en udvidelse, og titlen denne gang er “Lightfall”.

Kampagnen

Heksedronningen Savathun er død, og langt om længe får vi mere at se til ”The Witness”, som man, indtil nu, kun har fået små smugkig af. Hidtil har vi som Guardians i Destiny 2 kæmpet mod både guder og onde overlords, men vi har endnu ikke helt mødt en fjende som The Witness.

Lige fra første cutscene bliver man godt klar over, at der er andre boller på suppen. Det er en magtfuld og skræmmende fjende, som menneskeheden og resten af Jordens indbyggere står over for.

For dem der vender tilbage til Destiny 2 efter en lang pause, kan det at skulle følge med i handlingen sammenlignes med at at skippe 5-6 Marvel-film, for så at tage i biffen og se den nyeste. Medmindre man gør en ekstra indsats for at sætte sig ind i spillets lore, – som har været undervejs i 8 år, – kan man godt blive temmelig forvirret.

Det er desuden også i ægte Marvel-stil, at man i Destinys historie har en tendens til at zoome mere og mere udad i historien, i jagten på den skurk, der vil tilintetgøre menneskeheden. Skurken er som altid er større, stærkere og farligere end den seneste.

Desværre må kampagnens indhold siges at blegne i forhold til kampagnen fra den seneste udvidelse: ”The Witch Queen”. Den er blandt andet markant kortere, og historien føles mere eller mindre som en ”filler episode” i en TV-serie. Ikke nok med, at man sidder og tænker: “Var det dét?”, så sidder man også med følelsen af, at der ikke er sket en skid af signifikant betydning i det større billede. Man glemmer hurtigt alt det fede, der faktisk skete i kampagnen, da det er overstået på et splitsekund.

Til gengæld skulle der bruges irriterende lang tid på introduktionen af den nye ”Strand” subclass, ved hjælp af træningsøvelser og forhindringsbaner.

Nogle vil påstå, at årsagen til, at kampagnen føles undervældende, er, at den kommer i kølvandet på en vild finale med heksedronningen Savathun. Den finale havde været undervejs, og nu bevæger historien sig ind i en ny optakt. Lightfalls kampagne er altså stilhed før stormen.

Blandt andet i trailere til Lightfall bliver udvidelsen kaldt “begyndelsen på enden”, så man håber, at der i løbet af den nuværende udvidelse, eller eventuelt i den næste, kommer en kulmination af legendariske proportioner – á la Avengers: Endgame – på spillets efterhånden 8 år lange historie.

Root of Nightmares

De allermest dedikerede Destiny 2 spillere går primært op i to ting. Raids og dungeons. Den 10. marts udkom Lightfalls nye raid ved navn ”Root of Nightmares”. Det er en helt unik begivenhed, når der udkommer et nyt raid i Destiny. Både fordi er timevis af underholdning at finde, men også fordi der påbegyndes et ”ræs” af en art. Her konkurreres der blandt de mest hardcore spillere om, hvem der kan gennemføre det først.

Underholdningsværdien i raidet ”Root of Nightmares” er tårnhøjt, og udviklerne har gjort det til en rigtig fed oplevelse at spille. Omgivelserne er super flotte, mekanikkerne er sjove og de nye ”puzzles” er intuitive og har en rimelig sværhedsgrad selv for casuals.

Raidets afsluttende bossfight fortjener også en plads i top 3 over de fedeste raid-bosses i Destiny 2. Her skal der også lyde et shoutout til De Danske Guardians, der kærligt tog os igennem raidet.

Season of Defiance

Det nye indhold i Lightfall udvidelsen stopper ikke efter kampagnen og det nye raid. Der udgives drypvist mere indhold under den nuværende sæson, Season of Defiance. Hver sæson forløber sig som regel over 10 uger, hvor blandt andet historien fra kampagnen fortsætter i ugentlige nye kapitler i form af en ‘seasonal quest’.

Efter kampagnens afslutning, er der masser af underholdning at finde i de quests, der låser op for Lightfalls nye exotic våben. Særligt LMG’en “Deterministic Chaos” – hvis gimmick er, at hvert 4. skud gør ekstra nas, – har en quest der byder på overbygning til kampagnens historie, fedt level design og godt med action.

Hvad med PvP?

I Destiny 2 skiftes der i forvejen konstant og hele tiden ud i den gældende ’meta’ for PvP-modes Gambit og især Crucible. Tilføjelsen af nye våben, armor, mods og Strand subclassen har helt klart haft en påvirkning på de pågældende spilmodes’ meta.

Men med Lightfall udvidelsen er der stort set ikke tilføjet noget som helst til PvP. Ikke engang en ny bane på den nye planet Neptun. Det er ret så skuffende, hvis man er den type trofaste Destiny 2 spiller, der bruger allermest tid på PvP frem for PvE.

Konklusion

Lightfall er på mange måder en skuffende udvidelse til Destiny 2. Historien skuffer gevaldigt og generelt er der kun få gode ting at fremhæve. Den nye subclass, Strand, er sjov at spille med og det nye raid er også fedt, men så stopper det også der.

Det kan være svært at give en endegyldig karakter, da meget af historien bliver fortalt i sæsonen på ugentlig basis. Desuden er vi også uenige om karakteren.

Emil vil give det 2 ud af 6 pixelhjerter.

Christian vil give det 3 ud af 6 pixelhjerter.

Derfor, når man runder op, ender vi på 3 skuffede pixelhjerter.

+ Strand-subclass er sjov at bruge
+ Det nye raid er sjovt
– Skuffende historie
– Svært for nye spillere at komme ind i

Sørgelig nyhed

Mens anmeldelsen var undervejs, forlød det sig desværre, at stemmeskuespilleren til Zavala, der er en af de mest – hvis ikke den mest – ikoniske karakterer i Destiny universet, Lance Reddick, er død fredag d. 17. marts. Vi kondolerer og udtrykker vores dybtfølte taknemmelighed til Lance for hans fantastiske arbejde.

What we have built is only the beginning, a symbol of what we can achieve.” – Zavala

Udvikler/Udgiver: Bungie
Platform: PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One
Platform spillet på: PC (Christian Riis) og PS5 (Emil)
Anmeldt af: Christian Riis Jensen og Emil Øgaard

Spil suppleret af udgiver.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre artikler

Anmeldelser