Anmeldelse | The Settlers New Allies

Det er blevet tid til at kigge nærmere på det nyeste skud på stammen af den legendariske spilserie The Settlers.

Det er blevet tid til at kigge nærmere på det nyeste skud på stammen af den legendariske spilserie The Settlers.

Det er med en stor portion ærefrygt, når man som anmelder skal anmelde seneste skud på stammen af tredive års spilhistorie, for det er faktisk tredive år siden, at det første The Settlers udkom til DOS og Amiga. 

Udover tredive års erfaring med The Settlers, så er Ubisoft Düsseldorf medudvikler på citybuilderen Anno 1800. Et spil denne anmelder har brugt 500 timer på, og dermed kan bevidne at Ubisoft Düsseldorf rent faktisk godt ved, hvordan man strikker et godt spil sammen.

Men når det kommer til The Settlers New Allies, så har Ubisoft Düsseldorf åbenbart glemt alt om hvordan man laver gode spil, eller også har de glemt alt om faglig stolthed.

Det er selvfølgelig svært at vide, hvad pokker der er foregået bag de lukkede døre i Düsseldorf, men som vi tidligere har berettet her på Pixel.tv, så befinder Ubisoft sig i en meget vanskelig situation, og har lukket en række spilprojekter ned, og generelt mangler at få langet nogle spil over disken. 

Personligt undrer jeg mig over, hvorfor The Settlers New Allies var én af de titler der fik lov til at overleve, omvendt så tør jeg slet ikke tænke på hvor ringe de syv projekter der fik øksen, må have været. 

Føles billigt

Efter at have startet spillet op, så var det første jeg bemærkede, at spillets menuer er meget skrabede og discountagtige.  

Følelsen af discount fortsætter desværre, når man stifter bekendtskab med spillets kampagne. Cutscenes og introduktionen er af så tvivlsom kvalitet, både når det kommer til grafik og stemmeskuespil, at det er tæt på at være tåkrummende. 

Grafikken og lydsiden i selve gameplayet er dog acceptabel, men hånden på hjertet, med de spilmotorer, der findes på markedet anno 2023, så er det vel efterhånden helt almindelig branchestandard at lave acceptabel grafik og lyd? 

Det er dermed, mere end nogensinde et godt gameplay og en god historie, der kendetegner et godt spil i 2023, og her fejler The Settlers New Allies helt og aldeles.

Tynd historie og overfladigt gameplay

Som i de tidligere udgaver af The Settlers, tager historien udgangspunkt i at dit kongerige trues af en ydre fjende, og du bliver nødt til at flytte, og starte forfra et nyt sted, samtidig med du bekæmper den ydre fjende. 

Det er ikke verdens mest originale historie, men historien bliver ikke bedre af dårligt skuespil og dårlige cutscenes. 

En halvsløj historie kunne måske reddes i land af et solidt gameplay, men nej, følelsen af discount følger med helt ind i gameplayet.

Tidligere titler har budt på rimeligt udfordrende gameplay, og komplekse forsyningskæder, men den tid er forbi med The Settlers New Allies. 

Hele opbygningen af din by og forsyningskæderne er så simpel, at det mest af alt minder om et mobilspil. 

Alle bygninger har ét niveau, og der er ganske få ressourcer, som du kan kombinere til et ganske begrænset antal slutprodukter. 

Som eksempel, så er forsyningskæden for våben; træ, kul og jern. Når du har fundet det på dit kort, så skal du have bygget en smelteovn og en smedje, og herefter producere en masse af våben.

Du skal selvfølgelig også bygge huse, så du kan få flere indbyggere at rekruttere soldater fra, men det er også ret simpelt og på ét niveau.

Der er tre grundsoldater du kan uddanne, hvilken type du vælger, afhænger af hvilke våben dine smedjer laver, men i bund og grund så er det ikke så vigtigt hvad du vælger, du skal bare have nok af dem. 

Med guldstykker og diamanter kan man dog få adgang til lidt mere avancerede soldater, men det er slet ikke nødvendigt.

Når du har nok grundsoldater, så sender du dem i hovedet på fjenden og så er sejren hjemme. Det er ikke nødvendigt at have en strategi, altså udover at producere soldater nok. Med andre ord, kampene er ukomplicerede.

I forhold til ressourcer, så skal de som nævnt findes på kortet og claimes, hvorefter der bygges miner, hvilket kan klares på fem til ti minutter. Herefter er det bare og vente på, at der er samlet nok ressourcer… og når jeg siger vente, så mener jeg VENTE.

For man kan ikke sætte spilhastigheden op i The Settlers New Allies, eller jeg har i hvert fald ikke fundet ud af hvordan.

I én af missionerne lavede jeg et lille forsøg. Jeg byggede min base, lod spillet stå mens jeg gik ud i haven i en halv times tid, og kom tilbage til spillet, hvor der var samlet ressourcer nok. Fjendens AI havde ikke gjort sig ulejligheden at angribe, hvilket jeg straks takkede for ved at sende alle mine nye soldater i hovedet på fjenden.

Den efterfølgende mission var dog anderledes svær, og det virkede helt malplaceret at sværhedsgraden gik fra utroligt nemt, til umuligt svært, i løbet af én mission. Det viste sig dog, at grunden til det var svært, var fordi jeg havde overset en ret væsentlig instruktion, der var godt skjult i missionsteksten. 

Men når instruktionen blev fulgt, så var missionen egentlig ikke svær, og det var efterfølgende tilbage til opskriften med at producere rigeligt soldater, og ellers bare afvente indsamlingen af nok ressourcer.

Vente, og vente og VENTE…..

Og det er i bund og grund The Settlers New Allies største problem. Det er simpelthen gudsjammerligt kedelig ventetid.

Discount til fuld pris 

Udover de åbenlyse problemer med et dårligt og kedeligt gameplay, så oplevede jeg også et spil, der crashede cirka hver halve time. Derfor turde jeg ikke at give i mig i kast med PVP skirmishes, og jeg har kun ganske kort spillet PVE skirmishes. 

PVE skirmishes lider dog af de samme problemer med simple forsyningskæder og kampe som kampagnen, men jeg vil dog ikke afvise, at PVP skirmishes kan give lidt underholdning, men det ændrer ikke på, at spillet helt grundlæggende føles som discount.

Der er dog blevet rapporteret store problemer med desync i PVP kampagnen.

Udover de tekniske crashes, så oplevede jeg også designmæssige bugs. Jeg havde svært ved at genkende hvilke bygninger der producerer de enkelte ressourcer, fordi der ikke er kælet nok for de grafiske detaljer. 

Et andet punkt, hvor der heller ikke er styr på detaljerne, er når det kommer til træressourcer. Planker produceres på et savværk, men det kræver planker at bygge et savværk. Det vil sige, hvis du får brugt dine ”start” planker, på noget andet end et savværk, så skal du starte missionen forfra, for du kan ikke skaffe nye planker, heller ikke ved at fjerne gamle bygninger.

Konklusion

Alt i alt, så virker det til at Ubisoft Düsseldorf har lavet så mange kompromisser under udviklingen af The Settlers New Allies, at spillet står helt afpillet tilbage, og ligner en skygge af sig selv. 

Det virker mest af alt som et mobilspil. Ikke at der er noget i vejen med mobilspil, men Ubisoft markedsfører og prissætter, The Settlers New Allies, som en AAA-titel. 

Og det gør ondt helt ind i mit gamerhjerte, at se The Settlers og Ubisoft på det lave niveau, som bliver demonstreret i The Settlers New Allies, der virker som et halvfærdigt, kedeligt discountkompromis.

3 ud af 6 hjerter

Udvikler/Udgiver: Ubisoft Düsseldorf / Ubisoft

Tilgængelige platforme: PC, Switch, Xbox One, Xbox Series X|S, Playstation 4
Platform spillet på: PC
Anmelder: Anders Friis

Kopi suppleret af udgiver.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre artikler

Anmeldelser